Binnen De Rietkamp wordt kwaliteit gewaarborgd door te voldoen aan de eisen die beroepsverenigingen en de overheid, middels de wet, stellen. Voortdurend wordt kritisch gekeken of beleidsmatige, procedurele of inhoudelijke wijzigingen noodzakelijk zijn.
Vanaf 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van GGZ, waaronder ook De Rietkamp, verplicht om een kwaliteitsstatuut te hebben. In het kwaliteitsstatuut staat beschreven wat er op het gebied van kwaliteit en verantwoording in de GGZ geregeld moet zijn. Zorgaanbieders, belangenbehartigers van patiënten, beroepsgroepen in de GGZ en zorgverzekeraars hebben een model-kwaliteitsstatuut opgesteld. Daarnaast beschikt De Rietkamp over een praktijkskwaliteitsstatuut. De persoonlijke kwaliteitsstatuten van de medewerkers liggen ter inzage in de praktijk.
Om het verloop van uw klachten en van de behandeling inzichtelijk te maken, maakt De Rietkamp gebruik van Routine Outcome Monitoring (ROM). Dit zijn vragenlijsten om het effect van behandeling op uw klachten te meten. Zo kan ROM worden gebruikt als de (tussen)evaluatie van een behandeling. Ook maakt De Rietkamp gebruik van vragenlijsten om de klanttevredenheid te meten. Overheid, cliëntenplatforms en zorgverzekeraars leggen steeds meer nadruk op effectmetingen. Wij vragen u daarom om mee te werken aan ROM.
De Stichting AVG heeft vastgesteld dat door De Rietkamp de nodige privacy inspanningen worden gedaan om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zoals die in werking is getreden op 25 mei 2018.
De Rietkamp verklaart:
Ondanks ons streven naar goede kwaliteit en dienstverlening, kan er ook bij ons iets verkeerd gaan. Misschien bent u het met bepaalde zaken niet eens of bent u ontevreden. Bijvoorbeeld over de behandeling die u krijgt, de bejegening door een van de medewerkers of een factuur.
Wij gaan hier graag over in gesprek om te proberen tot een oplossing te komen. In eerste instantie vragen wij u dit zo veel mogelijk met uw behandelaar te bespreken. Mocht dit niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionaris van de praktijk, dit kan via het centrale telefoonnummer of per e-mail.
Wilt of kunt u uw klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg (KPZ). Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten. Deze is volkomen onafhankelijk en ondersteunt u bij het indienen en de verdere afhandeling van uw klacht.
Heeft u uw klacht of onvrede ingediend, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.
Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.
Bent u het niet eens met de uitkomst van de klachtafhandeling dan kunt u de zaak voorleggen aan de geschillencommissie. Deze commissie onderzoekt en beoordeelt uw klacht waarbij beide partijen worden gehoord. De hulpverlener moet zich houden aan de uitkomst van deze geschilprocedure. Ook als u niet tot overeenstemming komt over een eventuele schadeclaim, kunt u de geschillencommissie vragen om een bindend oordeel. Aanvullende informatie vindt u in het reglement van de geschillencommissie (PDF, 451 kB).
Bestaat uit:
De flyer Wkkgz (PDF, 672 kB) van het Klachtenportaal Zorg vat bovenstaande informatie samen.
Zorgstandaarden, generieke modules en richtlijnen zijn alle drie kwaliteitsstandaarden. Een kwaliteitsstandaard geeft aan welke handelingen zorgaanbieders en behandelaars onder welke omstandigheden zouden moeten verrichten opdat patiënten en hun naasten de huidige zorg door de juiste behandelaars op het juiste moment krijgen met behoud van continuïteit van zorg. Een kwaliteitsstandaard is afgestemd op de waarden en voorkeuren van patiënten en hun naasten en is gebaseerd op professionele richtlijnen.
Algemene informatie over de kwaliteitsstandaarden vindt u op de website GGZ Standaarden. Kies voor specifieke klachten één van onderstaande links:
Het online inzien van informatie over uw gezondheid en het digitaal communiceren met uw zorgverlener is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dit geldt bijvoorbeeld voor blinden, slechtzienden, doven, slechthorenden en mensen met een zintuiglijke of motorische handicap. Ook laaggeletterden en mensen met dyslexie of kleurenblindheid, ondervinden iedere dag problemen in het gebruik van online toepassingen.
De Rietkamp wil dat iedereen gebruik kan maken van haar online informatie en dienstverlening. We streven ernaar om deze toegankelijk te maken en te houden, overeenkomstig met het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’.
De Rietkamp heeft het toegankelijk maken van zorginhoudelijke informatie voor mensen met een (visuele) beperking geanalyseerd. Met behulp van de toegankelijkheidsnormen uit de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0 niveau AA) is beoordeeld op welke wijze de digitale toegankelijkheidsnormen worden toegepast bij de systemen van De Rietkamp waarmee cliënten informatie online informatie inzien en digitaal communiceren met zorgverleners. De Rietkamp heeft dit op haar website kenbaar gemaakt in welke mate zij aan deze eisen voldoet door middel van deze toegankelijkheidsverklaring.
De Rietkamp maakt gebruikt van twee online platformen voor cliënten, namelijk: wellbee cliëntportaal en wellbee e-health. Voor beide staat hieronder een link naar de pagina met daarop de toegankelijkheidsverklaring van deze platformen. Wij sporen onze leveranciers aan om voldoende aandacht aan te besteden aan het verder verbeteren en optimaliseren van de digitale toegankelijkheid.
Deze verklaring geldt voor:
We zijn er ons van bewust dat we nog een aantal belangrijke verbeteringen moeten doorvoeren om goed toegankelijk te zijn voor mensen met beperkingen. Tips en feedback hierover zijn van harte welkom. U kunt deze sturen naar .
Wilt u meer weten over digitale toegankelijkheid? Raadpleeg dan de website van DigiToegankelijk.