De Rietkamp – praktijk voor psychische hulpverlening

Kwaliteit

Binnen De Rietkamp wordt kwaliteit gewaarborgd door te voldoen aan de eisen die beroepsverenigingen en de overheid, middels de wet, stellen. Voortdurend wordt kritisch gekeken of beleidsmatige, procedurele of inhoudelijke wijzigingen noodzakelijk zijn.

Kwaliteitsstatuut

Vanaf 1 januari 2017 zijn alle aanbieders van GGZ, waaronder ook De Rietkamp, verplicht om een kwaliteitsstatuut te hebben. In het kwaliteitsstatuut staat beschreven wat er op het gebied van kwaliteit en verantwoording in de GGZ geregeld moet zijn. Zorgaanbieders, belangen­behartigers van patiënten, beroepsgroepen in de GGZ en zorgverzekeraars hebben een model-kwaliteitsstatuut opgesteld. Daarnaast beschikt De Rietkamp over een praktijkskwaliteits­statuut. De persoonlijke kwaliteitsstatuten van de medewerkers liggen ter inzage in de praktijk.

Effectmeting

Om het verloop van uw klachten en van de behandeling inzichtelijk te maken, maakt De Rietkamp gebruik van Routine Outcome Monitoring (ROM). Dit zijn vragenlijsten om het effect van behandeling op uw klachten te meten. Zo kan ROM worden gebruikt als de (tussen)evaluatie van een behandeling. Ook maakt De Rietkamp gebruik van vragenlijsten om de klanttevredenheid te meten. Overheid, cliëntenplatforms en zorgverzekeraars leggen steeds meer nadruk op effectmetingen. Wij vragen u daarom om mee te werken aan ROM.

Privacy-beleid in het kader van de AVG

De Stichting AVG heeft vastgesteld dat door De Rietkamp de nodige privacy inspanningen worden gedaan om te voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) zoals die in werking is getreden op 25 mei 2018.

De Rietkamp verklaart:

  • Wij nemen privacy serieus
    Wij nemen privacy serieus en doen daarvoor de nodige inspanningen, in overeenstemming met de wetgeving.
  • Wij hebben een privacy policy
    Wij hebben de privacy policy op onze website geplaatst.
  • Wij hebben privacy goed geregeld
    Wij hebben intern de nodige afspraken gemaakt zodat we goed met privacy gegevens kunnen omgaan.
  • Wij hebben duidelijke afspraken met externen
    Wij hebben met onze leveranciers afspraken gemaakt om te zorgen dat persoonsgegevens veilig worden opgeslagen en verwerkt volgens de geldende AVG-wetgeving.
  • Wij hebben permanente aandacht voor privacy
    Wij hebben regelmatig aandacht voor AVG om up-to-date te blijven.
  • Wij spannen ons in om de wet na te leven
    Wij houden ons aan de inspanningsverplichting om te zorgen voor veilige verwerking en veilige opslag van persoonsgegevens.
  • Wij onderstrepen het belang van privacy
    Wij hechten veel belang aan privacy en persoonsgegevens en willen dat laten zien door ons werk, onze producten en diensten en deze AVG OK-deelname.

Klachten en geschillenregeling

Ondanks ons streven naar goede kwaliteit en dienstverlening, kan er ook bij ons iets verkeerd gaan. Misschien bent u het met bepaalde zaken niet eens of bent u ontevreden. Bijvoorbeeld over de behandeling die u krijgt, de bejegening door een van de medewerkers of een factuur.

Wij gaan hier graag over in gesprek om te proberen tot een oplossing te komen. In eerste instantie vragen wij u dit zo veel mogelijk met uw behandelaar te bespreken. Mocht dit niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan kunt u zich wenden tot de klachtenfunctionaris van de praktijk, dit kan via het centrale telefoonnummer of per e-mail.

Wilt of kunt u uw klacht niet bespreekbaar maken met ons, of wenst u onafhankelijke ondersteuning hierbij, dan kunt contact opnemen met Klachtenportaal Zorg (KPZ). Klachtenportaal Zorg is een externe organisatie waar we zijn aangesloten. Deze is volkomen onafhankelijk en ondersteunt u bij het indienen en de verdere afhandeling van uw klacht.

Heeft u uw klacht of onvrede ingediend, dan beoordeelt Klachtenportaal Zorg of deze voldoet aan de voorwaarden om deze in behandeling te nemen en welke procedure erbij past. Als er informatie ontbreekt of onduidelijk is, nemen zij contact met u op om het volledig te maken en ervoor te zorgen dat de klachtenprocedure goed opgestart wordt.

Wilt u advies over hoe u om kunt gaan met een situatie waar u ontevreden over bent? Ook dan kunt u contact opnemen met Klachtenportaal Zorg. U start dan nog geen procedure op. Geef uw klacht door met het klachtenformulier op de website van Klachtenportaal Zorg. U kunt ook een e-mail sturen aan info@klachtenportaalzorg.nl. Weet u niet welke klachtenprocedure voor u geldt? Ook daar kan Klachtenportaal Zorg u mee helpen. Het doel blijft het oplossen van onvrede en klachten.

Welke klachtenprocedures zijn er?

Bent u het niet eens met de uitkomst van de klachtafhandeling dan kunt u de zaak voorleggen aan de geschillencommissie. Deze commissie onderzoekt en beoordeelt uw klacht waarbij beide partijen worden gehoord. De hulpverlener moet zich houden aan de uitkomst van deze geschilprocedure. Ook als u niet tot overeenstemming komt over een eventuele schadeclaim, kunt u de geschillencommissie vragen om een bindend oordeel. Aanvullende informatie vindt u in het reglement van de geschillencommissie (PDF, 451 kB).

Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz, volwassenen via de zorgverzekeraars)

Bestaat uit:

  • Een klachtenprocedure en/of bemiddeling door een onafhankelijke klachtenfunctionaris;
  • Toegang tot de Geschillencommissie Klachtenportaal Zorg, voor een bindende uitspraak over een behandelde klacht. U kunt de klacht als geschil voorleggen aan de geschillencommissie als u niet tevreden bent over de door Klachtenportaal Zorg geboden oplossing na het doorlopen van de klachtenprocedure;
  • Het klachtenreglement Wkkgz (PDF, 913 kB).

De flyer Wkkgz (PDF, 672 kB) van het Klachtenportaal Zorg vat bovenstaande informatie samen.

Kwaliteitsstandaarden

Zorgstandaarden, generieke modules en richtlijnen zijn alle drie kwaliteitsstandaarden. Een kwaliteitsstandaard geeft aan welke handelingen zorgaanbieders en behandelaars onder welke omstandigheden zouden moeten verrichten opdat patiënten en hun naasten de huidige zorg door de juiste behandelaars op het juiste moment krijgen met behoud van continuïteit van zorg. Een kwaliteitsstandaard is afgestemd op de waarden en voorkeuren van patiënten en hun naasten en is gebaseerd op professionele richtlijnen.

Algemene informatie over de kwaliteitsstandaarden vindt u op de website GGZ Standaarden. Kies voor specifieke klachten één van onderstaande links:

Certificatie

  • ISO 9001 – HKZ TÜV Nederland – HKZ Instellingen voor Geestelijke Gezondheidszorg In 2020 is het kwaliteitsmanagementsysteem van De Rietkamp gecertificeerd door TÜV Nederland volgens de HKZ norm.
  • In 2014 heeft De Rietkamp de kwaliteitsvisitatie van de Landelijke Vereniging van Vrijgevestigde Psychologen & Psychotherapeuten (LVVP) met positief resultaat doorlopen.
  • De Rietkamp is aangesloten bij de coöperatieve vereniging Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg Twente (AGGT).
  • Het Keurmerk Basis GGZ is een eenduidig kenmerk voor kwaliteit en doelmatigheid in de Generalistische Basis GGZ (GBGGZ). De Rietkamp laat met het keurmerk zien dat ze zich extra inspant om de juiste zorg op het juiste moment te leveren.

Toegankelijkheidsverklaring

Het online inzien van informatie over uw gezondheid en het digitaal communiceren met uw zorgverlener is niet voor iedereen vanzelfsprekend. Dit geldt bijvoorbeeld voor blinden, slechtzienden, doven, slechthorenden en mensen met een zintuiglijke of motorische handicap. Ook laaggeletterden en mensen met dyslexie of kleurenblindheid, ondervinden iedere dag problemen in het gebruik van online toepassingen.

De Rietkamp wil dat iedereen gebruik kan maken van haar online informatie en dienstverlening. We streven ernaar om deze toegankelijk te maken en te houden, overeenkomstig met het ‘Tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid’.

De Rietkamp heeft het toegankelijk maken van zorginhoudelijke informatie voor mensen met een (visuele) beperking geanalyseerd. Met behulp van de toegankelijkheidsnormen uit de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG 2.0 niveau AA) is beoordeeld op welke wijze de digitale toegankelijkheidsnormen worden toegepast bij de systemen van De Rietkamp waarmee cliënten informatie online informatie inzien en digitaal communiceren met zorgverleners. De Rietkamp heeft dit op haar website kenbaar gemaakt in welke mate zij aan deze eisen voldoet door middel van deze toegankelijkheidsverklaring.

Voor welke producten deze verklaring geldt

De Rietkamp maakt gebruikt van twee online platformen voor cliënten, namelijk: wellbee cliëntportaal en wellbee e-health. Voor beide staat hieronder een link naar de pagina met daarop de toegankelijkheidsverklaring van deze platformen. Wij sporen onze leveranciers aan om voldoende aandacht aan te besteden aan het verder verbeteren en optimaliseren van de digitale toegankelijkheid.

Deze verklaring geldt voor:

  • wellbee cliëntportaal (van leverancier Tenzinger)
  • MindDistrict (van leverancier Tenzinger Medicore)

Verbeteringen en feedback

We zijn er ons van bewust dat we nog een aantal belangrijke verbeteringen moeten doorvoeren om goed toegankelijk te zijn voor mensen met beperkingen. Tips en feedback hierover zijn van harte welkom. U kunt deze sturen naar .

Wilt u meer weten over digitale toegankelijkheid? Raadpleeg dan de website van DigiToegankelijk.